vrijdag 25 oktober 2013

Herfstvakantie

Deze week was het in onze regio herfstvakantie en wat heeft iedereen het getroffen met het weer. De temperaturen waren bijna zomers te noemen en op een enkele bui na is het toch echt heerlijk om zo te genieten van de nazomer.

Mijn kinderen waren natuurlijk vrij en de week begon voor mij zondag met een ritje naar Varsseveld, waar mijn dochter moest voetballen. Omdat we redelijk laat in de middag pas weer thuis waren, hebben we het ons qua koken een beetje makkelijk gemaakt en hebben we een Surf & Turf gemaakt. Een heerlijk recept; je begint met het maken van een “citroenmarinade”, de ingrediënten (rasp en sap van ½ citroen, olijfolie, tomaten, ui, knoflook, rode peper, basilicum en oregano) worden in de blender gepureerd. De worstjes, die in stukjes zijn gesneden, doe je samen met de kipvleugels, 2 citroenen (gehalveerd) en een handvol kerstomaatjes in een braadslee en overgiet je met de marinade. Dit gaat ongeveer 40 minuten de oven in, dan verwijder je de citroenen en voegt de gamba’s en de tijm toe, nog eens 10 minuten in de oven en dan lekker smullen. We aten er een lekkere groene salade bij en zelfgemaakte frieten.

Maandag kwam een vriendje van mijn zoon logeren en zijn we naar de film De Nieuwe Wildernis geweest. Wat een prachtige film is dit, echt een aanrader en soms vraag je je echt af, of dit allemaal wel in Nederland is gefilmd. Wat is ons kikkerlandje toch mooi!
De kleine mannen mochten kiezen wat we aten en dat werd frikandellen met patat… Aangezien wij dat iets minder lekker vonden, hebben wij zelf kip hamburgers gemaakt op Thaise wijze. Lekker met rode peper, koriander, citroengras en vissaus.

Dinsdag een lekker dagje thuis gehad en de garage maar eens aangepakt, ondertussen heb ik weer veel nieuwe producten binnengekregen en de ruimte was op. Na een paar ritjes naar de gemeentewerf om “grof vuil” af te voeren, kon ik in de garage een “echt” magazijn maken. Ik ben bijna klaar, nog één kast in elkaar zetten en dan kunnen de laatste spullen erin. 


Dinsdagavond heeft mijn dochter voor het diner gezorgd: een heerlijke zelfgemaakte tomatensoep, met als garnituur uitgebakken spekjes met ui en een heerlijk broodje erbij met Mexicaanse kip en guacamole. En het lekker van zo’n soepje is dat je er de volgende dag ook van kan eten. Heerlijke broodjes erbij gemaakt en je hoeft niet weg te gooien.



Donderdag hebben we een lekker bolognaise saus gemaakt met verse spaghetti en voor vanavond staat een lekker recept op het programma uit de Delicious van november: Gestoofde varkenswangetjes. Ik moest de wangetjes wel bestellen bij de slager, maar ik heb ze. Vanochtend zijn ze alvast de marinade ingegaan en ik ga vanmiddag vroeg beginnen, want de bereiding kost ruim 2 uur, maar dan heb je ook wat. Ik ben heel benieuwd, ik heb wel vaker varkenswangetjes gegeten als tapas in Zuid-Spanje en die waren heerlijk!

Voor het weekend staat in elk geval het zelf pasta maken op het programma en verder is het nog even onbekend.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie recepten, als je je inschrijft voor de nieuwsbrief kun je meedoen met de receptenwedstrijd. http://www.all4kitchen.nl/newsletter/.
Volgende week lijkt de herfst echt te beginnen en kunnen we weer aan de lekkere stoofpotjes.

Kook, eet, geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten